Kaja Pavlović
Kajo, danas kada
pogledate unazad, koje su to vještine i osobne karakteristike koje su vam
najviše pomogle na poslovnom putu? Vaša obitelj vam je također dala snažnu
podršku?
Kada sam prije 6
godina postala samohrana majka troje djece, gledala sam kako da stvorim za
djecu i sebe normalan život. Ja sam bila domaćica, bez radnog iskustva i jednu
godinu sam šila za njemačku firmu koja je proizvodila opremu za automobilile.
Nakon toga, zajedno sa bratom pokrećem biznis i nakon dvije godine sam se
osamostalila, i pokreula svoj obrt. Uvijek i u svemu moja djeca su mi bila moj
vjetar u leđa i moja vjera da moram uspjeti. Tako je i danas, sve što radim,
radim bolje njihovo bolje sutra.
Ključna
karakteristika, ja bih rekla osobina, je bila vjera. Vjera da ću uspjeti. Također, veoma važan je bio i naporan rad, trud, disciplina, rano ustajanje, dug
radni dan, a i danas je tako. Veoma važna je i disciplina upravljanja novcem,
praćenje potrošnje i ulaza novca. Od naizgled bezizlazne situacije, uz puno
zalaganja, discipline, vrijednog rada, danas sam samostalna poduzetnica. Istina,
puno sam se odricala i puno se i dan danas odričem, jer stalno ulažem u svoj biznis.
Registrovali ste svoj obrt prije tri godine, na
koji način ste se predstavili tržištu i kako ste došli do dovoljnog broja
klijenata? Da li ste u početku imali sve isplanirano ili ste jednostavo počeli
raditi i svojim radom privlačiti klijente?
Kada sam počela razmišljati šta je to čime bih se
ja mogla baviti, kao neko ko nije imao radno isksutvo, shvatila sam da znam ono
što većina žena zna – čistiti. Tako sam došla na ideju da se počnem baviti
dubinskim čiščenjem, a usluge koje nudim su dubinsko čišćenje auta i namještaja
te čišćenje stambenih prostora, a uskoro proširujem svoje djelatnosti. Na
početku nisam imala sve planirano, jer kroz posao uvijek učite nešto novo. Svojim
radom ali i reklamiranjem na društvenim mrežama sam proširila svoj posao. Posebno
važan i nezamjenjiv alat promocije i dolaska do novih klijenata je preporuka,
odnosno zadovoljni klijenti koji vas sami dalje preporučuju.
Kad govorimo o poticajnim mjerama, da li ste koristili
neke od poticajnih mjera koje su dostupne u vašoj lokalnoj zajendici ili na
višim instancama vlasti?
Za ove tri godine samostalnog poslovanja, uspjela
sam iskoristiti jednu poticajnu mjeru za samozapošljavanje, no kada govorimo o
drugim vidovima poticaja, oni su uglavnom rezervisani za poljoprivredu i mi iz
uslužnih djelatnosti nemamo priliku da apliciramo. Meni kao maloj poduzetnici
koja radi na proširenju posla, i koja će zapošljavati više ljudi bi veoma dobro
došao poticaj za kupovinu mašina koje koštaju po nekoliko tisuća maraka.
Vaša energija, iskustvo, spremnost da pomognete
usmjerava ka vama druge žene koje imaju poslovnu ideju. Koji vid podrške je
najpotrebniji ženama koje razmišljaju o ulasku u poduzetničke vode?
Ženama treba financijska podrška, ali i
ohrabranje da neko stoji iza nje. Ovo mogu biti institucije koje će davati
jasne smjernice, informacije, podršku i savjete za sve one koje krenu u pravcu
samozapošljavanja (kao što je naša Razvojna agencija Žepče). Ko nije iskusio
šta znači zaraditi nekoliko stotina maraka mjesečno, a da ne govorim o tisuću
ili više, taj ne zna koliko vjere, truda ali i sreće je potrebno. Ženama
nedostaje hrabrosti, nije lako da jedna žena sa troje djece krene u biznis, i
ja se trudim svojim primjerom pokazati da je sve moguće.
U sklopu projekta „Osnažene žene za snažne
zajednice“ koji implementira Udruženje poslovnih žena u BiH u partnerstvu sa
šest lokalnih zajednica u FBiH, zvanično je sa radom započeo i Klub za podršku
poduzetništva žena općine Žepče čija ste vi članica. Općina Žepče na čelu sa
načelnikom, ali i kroz Razvojnu agenciju Žepče daje veliku podršku
poduzetnicima ove općine, kao i osnivanju Kluba. Koje su naredne aktivnosti
koje će pokrenuti klub?
Želim reći da je samo formiranje Kluba za podršku
poduzetnicama odlična ideja, jer nam daje prostor da se umrežimo, predstavimo
svoje usluge i budemo podrška jedna drugoj. Također, na ovaj način ćemo zajedno
identificirati i definirati probleme sa kojima se poduzetnice susreću, te uz podršku
naše lokalne vlasti iste rješavati. Iako je iza nas period novogodišnjih
blagdana, mi smo pokrenule humanitarnu
akciju za pomoć stradalima u potresu: Žepče za Petrinju i Glinu. Pozivamo sve ljude dobre
volje da svoje novčane donacije uplate na navedeni žiro račun i budu dio
pozitivne priče o zajedništvu i humanosti.
I za kraj,
podijelite sa nama šta je to što vas je tjeralo naprijed u najtežim trenucima,
šta je vaša pokretačka snaga i vaš životni moto?
Moja djeca su mi bila pokretač za sve dobro u
životu, i sve što želim je da uspijem da budu ponosni na mene. Moj moto je:
„Možeš sve jer za sreću nikad nije kasno, ali moraš izaći iz zone komfora i tad
životno putovanje pocinje“. Ja sam 17 godina bila domaćica i sa 36 godina sam
se usudila da pokrenem biznis, da uzmem sve što mi život pruža i evo me rame uz
rame sa mnogim poduzetnicima koji su se nekad činili nedostižnim. Ako mogu ja,
možete i vi.