SAVJETI ZA DOBIJANJE SREDSTAVA
Dosta često smo
toliko zaokupljeni projektom ili idejom za koju želimo da iznađemo financijska
sredstva i jednostavno želimo sve što znamo o projektu da prenesemo investitoru
kako bi mu pokazali kako je projekt dobar, koliko je truda, znanja i rada
uloženo. Odlično, jer je bitno da investitor razvije povjerenje u projekt, s
tim da često u procesu pisanja projekta trebamo
da se vodimo mišlju šta je zaista bitno i privlačno kako bi se investitor zainteresirao
za projekt. Ponudimo li nedovoljno ili previše informacija, ili su nam one
informacije koje su bitne na neodgovarajućem mjestu gubimo onaj bitni prvi
trenutak privlačenja pažnje.
Odmah na startu
da kažemo da zaista ima razlike između startup-a i drugih projekata. Iako mnogi
startup-i razvijaju poslovne planove i pokušavaju da uzmu u obzir analizu
sveobuhvatne tržišne implementacije istog, dosta često investicija u ovu vrstu
projekata se realizira na dobrom «pitch», to jeste na dobro prezentiranoj ideji.
To je razumljivo s tim da je investiranje u ovu vrstu projekata funkcionira po
modelu «jedan od određenog broja uspijeva», rijetko su to velike investicije i
investitorima je bitno da ideja ima ono nešto ili X faktor. Isti princip se ne
može primijeniti u potpunosti za projekte koji zahtijevaju veće investicije,
ali se svakako iz njih može naučiti sistem privlačenja pažnje. Elementi projekta o kojima ćemo pisati dalje,
su primjenjivi na sve tipove projekata.
Kada imamo
potencijal, a nedostaju nam sredstva za realizaciju projekta, poslovne ideje,
lansiranja novog proizvoda ili proširenja firme, a za koji vjerujete da ima potencijal
da bude realiziran kao dobra investicija, dozvolite sebi da napravite svoju
priliku kod investitora. Priprema je prvi i osnovni korak ka realizaciji
projekta. Prije svega naoružajte se strpljenjem i onda krenimo u potragu kako
da pripremimo dokument za investitora.
Zamislite
investitora kao pilota na visini koji je u potrazi za dobrom poslovnom
prilikom. Kada primijete nešto interesantno spuštaju se niže da osmotre bolje,
e vama je potrebno prvo da pogledaju bliže, pa onda da se spuste.
1. Jasno
artikuliran projekt – investitoru treba biti jasno koje su financijske koristi
ulaganja
Već na samom početku
bez obzira da li pravite «teaser» ili investicijski dokument investitoru mora
biti jasno šta mu se nudi u financijskom pogledu. Jasno strukturirajte projekt
kroz brojeve, tako što će te definirati, industriju, fazu investiranja,
potrebni iznos investicije, model partnerstva (ovdje je podrazumijeva: zajam,
partnerstvo, udio u firmi/projektu i na koji način), kao za šta će investicija
biti utrošena kroz ne više od jedne rečenice, očekivani povrat i kroz koji
period. Sažetak ne treba da prelazi više od jedne stranice u brojevima i jedne
stranice narativa. Manje
ili više ovo podrazumijeva sve, ali ono na šta se odnosi u ovom blog jeste imajte
jasan cilj šta tražite. Definiranjem sažetka ne samo da će te omogućiti
investitoru jasnu sliku projekta, također će i vama pomoći da kao vodilja za
ostatak dokumenta. Ako pravite samo «teaser», informacije navedene gore su
dovoljne.
2. Neka
činjenice i brojevi govore za vas
Prije nego što
započnete pisanje projekta i prije samog financijskog modeliranja, odredite
koji model partnerstva vam odgovara, šta ste spremni dati da projekt zaživi,
ukoliko je moguće realizirati projekt kroz faze, odredite faze, to će direktno
uticati i na tražena investicijska sredstva. Odredite jasne izvore financiranja
i napravite budžet iz sa jasnim odrednicama šta će biti financirano iz kojeg
izvora. E sada ste spremni da napravite financijski model koji će pokazati
povrate u odnosu na sveukupan projekt i u odnosu na izvore financiranja. Dozvolite
sebi da revidirate strukturu tako da krajnji rezultat odgovara i vama i
investitoru. Objasnite kako će ulaganje biti utrošeno.
3. Budite
transparentni
Transparentnost i
ne moramo toliko objašnjavati. Prije svega transparentnošću zadobijete
povjerenje i dugoročnog partnera. Ukoliko tražite dugoročno povjerenje,
izuzetno je bitno da ste na samom početku otvoreni u pogledu onoga što imate,
nudite i što ste projicirali.
4. Budite
koncizni i profesionalni
Koristite profesionalne fontove tipa: Times New Roman
ili Arial izuzev ako se radi o kreativnoj industriji. Ukoliko se i odlučite za
drugi font držite kontinuitet i nemojte ubacivati mnogo različitih fontova.
Često nailazimo na komentare da prezentacije nisu kreativne, inovativne,
ukoliko ste u mogućnosti da napravite dokument ima profesionalni i kreativni
izgled odlično, ali ukoliko niste držite se osnova jasno, jednoznačno i
isprobano. Ukoliko šaljete dokument uvijek pošaljite u PDF-u, ukoliko ne
pravite neki video. Nemojte kroz tekst upotrebljavati velika slova
(FARMACEUTSKA INDUSTRIJA), ili previše uljepšavati (predivno, jedinstvena
prilika, izuzetno profitabilno i slično), time ugrožavate sami sebe i svoj
kredibilitet.
5. Tok
informacije
Nakon što ste
upoznali investitora sa projektom kroz sažetak, upoznajte ga sa timom koji vodi
projekt, ukoliko nastupate ispred firme onda upoznajte investitora sa kratkom
historijom firme i djelovanjem firme u posljednje tri godine i iskažite uspjehe
firme. Ukoliko imate tim koji je specijaliziran za projekt i koji će raditi ili
je radio na projektu onda dajete i njihove kredibilitete. Obično nema potrebe
davati biografiju pojedinaca ukoliko to nije relevantno za projekt.
U zavisnosti od
prirode projekta, i od važnosti nosioca projekta za realizaciju, upoznavanje sa
firmom/timom/pojedincem može naći svoje mjesto i na kraju dokumenta.
Naredni korak je
da upoznate investitora sa detaljnijim opisom projekta (ukoliko je riječ o
projektu) i kako je projekt pozicioniran u odnosu na tržište.
Upoznate
investitora sa tržištem i kakvu ulogu projekt igra u odnosi na tržište.
Dajete detaljnije
informacije o financijskom modelu i kako ste došli do povrata. Dajte informacije
kroz brojeve o potrošnji i povratima i uključite specijalne naznake ukoliko ih
ima.
6. Napomena
Uložite vrijeme u
izgled dokumenta, ukoliko sami niste u mogućnosti da napravite vizualni
identitet dokumenta, potražite pomoć od onih koji znaju. Koliko je bitna
suština u tolikoj je mjeri bitan i izgled dokumenta, prije svega kako bi
investitor došao do suštine.
Sretno sa
pisanjem!