Back

Studijsko putovanje u Provansu

Tokom studijskog putovanja u Provansu 40 učesnika imala je priliku posjetiti polja lavande, porodične destilerije, parfumerije te  jedan od najvećih sajmova lavande u gradiću Valensole i svjetski poznatu tvornicu L’occitane en Provence.

Studijsko putovanje trajalo je  tri dana. Vrijedna ekipa u tom periodu imala je priliku vidjeti kako i na koji način ljekovito bilje koriste, obrađuju, te u kojim oblicima i na koji način stavljaju na tržište u Provansi. Od samog početka putovanja bilo je jasno da je lavanda "zaštitni znak" ove pokrajine. Iako je u većini slučajeva riječ o lavandinu (hibridna sorta lavande) prirodno stanište lavande upravo je Provansa pa je ekipa Strongera imala priliku vidjeti razliku "originalne" i "industrijske" inačice ove veoma tražene biljke.

Već prvi dan u posjeti porodičnoj destileriji Terraroma u gradiću Valensole i njihovim poljima lavande, učesnici su imali priliku vidjeti kako teče proces "od polja do prodaje". Posebno je bilo zanimljivo vidjeti paletu proizvoda koju ovaj porodični obrt pravi upravo na bazi lavande.

A da lavanda ima posebno mjesto u Provansi bilo je jasno iz posjete Festivalu lavande u ovom gradu. Valensole je mjesto koje broji oko 2800 stanovnika ali za vrijeme ovog festivala, posjeti ga i preko 5000 ljudi iz cijele Francuske ali i svijeta.

 Bila je to vrijedna lekcija ekipi Strongera šta znači tradicionalna proizvodnja ali  svakako marketing i promocija.  

Pored Festivala ekipa Strongera posjetila je i proizvodne pogone svjetski poznate kozmetike L’occitane en Provence gdje lavandu ali i drugo ljekovito i aromatično bilje koriste za proizvodnju vrhunskih kozmetičkih proizvoda. Naravno, u proizvodnim pogonima L’occitanea proces je visoko sofisticiran, iako je i ova kompanija svoje početke napravila na isti način kao i većina drugih porodičnih firmi. Od svojih početaka do danas ova kompanija je narasla  do vrijednosti od 700 miliona dolara i ima oko 7000 zaposlenih širom svijeta.

Drugog dana  putovanja ekipa Strongera posjetila je  Opatiju s polijma lavande – Abbaye Notre-Dame de Sénanque. Za ovo studijsko putovanje Opatija je bila interesantna jer redovnici se bave uzgojem i preradom lavande te na taj način se uzdržavaju kao i održavaju prelijepi objekat Opatije podignut još 1148. godine a njegova izgradnja trajala je 60 godina. 

Posjetili su "Strongeri" i Muzej Lavande u gradiću Gordes gdje su imali priliku upoznati se s historijom lavande i Provanse i načinima na koji su ovu biljku koristili i prerađivali od davnina do danas. Vidjeli su i proces destilacije u Les Angels Distillerie de Lavande u Gordesu koja već pet generacija uspješno se bavi porodičnim poslom te čuvaju  reputaciju destilerije, poznate i priznate po kvaliteti svojih proizvoda daleko izvan regije.

Posjeta plantaži lavande La ferme de Gerbaud, 3,5 km udaljenu od gradića Lourmarin,  ostavila je poseban utisak na učesnike ovog putovanja. Naime, imali su priliku vidjeti kako i u zabačenom području, sa slabom infrastrukturom te s minimumom sredstava porodični biznis bavljenja ljekovitim biljem može uspjeti.  

Paula Marty vlasnica plantaže objasnila je kako je kupila ovu farmu, te na prostoru bez puta i vode na preko 900 metara nadmorske visine uspjela opstati sama samo uz pomoć porodice. Posebno je bilo zanimljivo za vidjeti to što Paula danas opstaje, upravo zahvaljujući turističkim posjetama njenoj farmi. Iako i dalje uzgaja aromatično bilje, veće prihode ima upravo od turizma, to jeste posebnim turama na kojima posjetiteljima govorio o uzgoju, upotrebi biljaka u kuhanju, o fitoterapiji i aromaterapiji te prodaje tradicionalih proizvoda od aromatičnog bilja i suvenira. 

Trećeg dana, a kako bi slika o lavandi i Provansi bila potpuna, upriličena je posjeta i Parfumeriji Fragonard  u gradu Grasse, inače poznatom kao svjetska prijestolnica parfema. I tu je bilo govora o procesu ekstrakcije mirisnih ulja, destilaciji, te svim finesama ove struke ali posebno o načinu i izgradnji brenda.

Ovo putovanje iako fizički naporno i kratko, sigurno je  poduzetnicima iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Crne Gore dalo mnoštvo novih informacija ali i ideja kako da i oni unaprijede svoje biznise te iskoriste iskustvo najpoznatije regije u Evropi po uzgoju i preradi ljekovitog i aromatičnog bilja.   

Jedno je sigurno, s ovog studijskog putovanja svi su se vratili  puni entuzijazma i novim idejama, koje kako su rekli, jedva čekaju realizirati u svojim matičnim zemljama. Žele pokazati da i naše zemlje imaju puno toga za istaknuti i napraviti u ovoj oblasti. I na kraju, učesnici ovog putovanja saglasni su u tome da su naučili mnogo toga a najviše o potencijalu promocije i brendiranja te korištenja svojih biznisa u turističke svrhe.